Rugóstagok - alapfelosztás

Lehet épp most gondolkoztál el egy jobb rugóstag vásárlásán, vagy pont egy teljesen új kerékpár összeszerelésén dolgozol. Akármelyik helyzetről is van szó, a rugóstag az egyik legfontosabb alkatrésze az összteleszkópos kerékpárnak.

Megfelelő működés esetén jó csillapítást és terepkövetést biztosít lejtőzés közben, kihasználva a hátsó lengőkarokban rejlő lehetőségeket, de befolyásolja a pedálozás közbeni billegést is. Ideális esetben érdemes lenne több típust kipróbálni, és kiválasztani a váz geometriájához legmegfelelőbbet, de keveseknek van ilyen lehetősége. Ezért ma egy kicsit szétboncoljuk a kezdő bringások számára a rugóstagok alapvető típusait és felhasználási területeit.


Először is egy kicsit a rugóstagok alapvető felosztásáról. Ez leginkább a használati stílustól függ - cross-country, trail, all-mountain, enduro, freeride vagy downhill - minden szakágnak megvannak a maga sajátosságai és igényei. Néha a rugóstag súlyán, tartósságán vagy teljesítményén van a hangsúly (pl. nehéz technikai terepen, gyors lejtőzés), máskor a nagy visszarugózások csillapításán, ill. egy másik fontos tényező az adott váz befogadó képessége a rugóstag hosszától függően. De vegyünk mindent szépen sorjában...
Alapvetően léteznek légrugós és spirálrugós lengéscsillapítók, és ezeket természetesen tovább osztjuk.

Levegős rugústagok expanztartály nélkül

Kezdem a legegyszerűbbekkel, súlyban a legkönnyebbekkel, amelyek enyhébb terepre alkalmasak, ahol nincs igény nagy rugóútra. Ezeket elsősorban cross-country és trail kerékpázozásra tervezték. Beállítási lehetőségük kisebb, már csak azért is, hogy minél alacsonyabb legyen a súlyuk, ráadásul enyhébb terepen nincs szükség a kompresszió hangolására. Alapvetően beállítható a légkamra nyomása, a visszaút csillapítása, és némelyik típus 2-3 csillapítási pozíciót is kínál. A visszaút csillapítása meghatározza a rugóstag reakciós sebességét az egyenetlenségekre, a lezárás pedig hasznos az emelkedőkön, ahol a bringa hátsó lengőkarjainak rendszere szükségessé teszi ezt.


Egyes márkák megnövelt levegő kamrával (high volume) rendelkező rugóstagokat kínálnak. A légkamra befolyásolja a rugóstag járását, lineárisabbá teszi azt, ami hasznos egyes vázak lengőkar rendszereinél. A klasszikus, kisebb légkamrás modelleknél bizonyos vázak nagyon progresszív viselkedést mutatnak, és így a rugóstag vagy nem jut el a löket végére, vagy egyes vázaknál alacsony nyomás esetén a rugóstag pont fordítva, beesik a vázba - túlságosan nagy SAG.


Levegős rugústagok expanztartállyal

Ezek a rugústagok az enduro, all-mountain vagy trail stílusokban a technikásabb lejtőzésekre készültek, de súlyuk és beállításuk miatt a klasszikus downhill bringázásban is megjelentek. Az expanztartály nagyobb olajtérfogatot biztosít, így nem melegszik túl downhillozás közben, és így nem befolyásolja negatívan a teljesítményt. A legtöbbjüknél beállítható a légkamra nyomása, a visszaút csillapítása és további beállításokat is kínálnak a jobb irányíthatóság, a teljesítmény és a személyes preferenciákhoz való igazítás érdekében. Egyeseknél a rugóstag külső részén megtalálhatók a nagy és kis sebességű kompresszióbeállítások, amelyek tökéletessé teszik a hátsó rész működését, és megbízhatóan vezetnek át a nehéz, exponált terepen vagy magabiztosan a meredek szakaszokon. Ezeken a beállításokon keresztül lehetőség van arra is, hogy a rugústagot egy adott vázra - annak lengőkar rendszerére, rugóútjára, geometriájára, vezetési stílusára és a versenyző súlyára - hangoljuk.


Spirálrugós rugústagok

Ezesetben a legtartósabb és legérzékenyebb rugústagokról beszélünk. Azt az érzékenységet és jelleggörbét (karakterisztikát) a levegős társaik valószínűleg soha nem fogják elérni, mint a spirálrugósok de viszont... hátrányként meg lehet említeni a jóval nagyobb súlyt. Pár grammot persze meg lehet spórolni (meg sok pénzt elkölteni) a titán rugóanyagon, sőt az egyik gyártó még egy üreges rugóval is előállt, de a levegős modell súlyáról még így is csak álmodnak. Ezért elsősorban a downhill és freeride ágazatban használják őket, ahol a súlynál is fontosabb a tökéletes rugózási karakterisztika. Néha felbukkannak az elit downhill versenyeken is expanztartályos levegős modellek, ami első sroban a grammmegtakarítás trendjéről szól. Másrészt az enduro versenyeken itt-ott spirálrugós rugústagokkal is találkozhatunk, ezek fejlesztése szintén a grammmegtakarítás irányába mutat, ill. a versenyző preferenciája néha megköveteli ezt a típust. A spirálrugós rugústagok alapja a klasszikus lengéscsillapító olajkamrával, olajtartállyal és rugóval. A rugót tartó anyával szabályozható a rugó előfeszítése, és így befolyásolható az általános rugózási jellegörbe. A rugók a versenyző súlyának megfelelően lágyabbra vagy keményebbre cserélhetők. A visszarugózás is beállítható rajtuk. A komolyabb modellek kis és nagy sebességű kompressziós beállításokat is kínálnak.

Fotó forrása: szerkesztőségi archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up