
Szerviz: Shimano hidraulikus fékek - légtelenítés
A kar ruganyos mozgása, gyenge fékhatás, árulkodó jel. A fékrendszer ellenőrzése odafigyelést és gondoskodát igényel, hasonlóan a kerékpárunk további alkatrészeihez. A probléma megoldása a fékrendszer légtelenítése, esetleg a fékbetétek cseréje.
Minden fékgyártó eltérően közelíti meg a szervizelést, így minden típushoz más légtelenítő szervizkészlet tartozik. Az elv azonban ugyanaz, és az alábbiakban leírjuk a Shimano fékek légtelenítésének eljárását. Maga a művelet viszonylag egyszerű, nem kell aggódnod miatta.Mire lesz szükséged?
- imbuszkulcs készlet
- ásványolaj (50 ml mindkét fékre elegendő)
- légtelenítő készlet
- vagy egy 3,7-4,0 mm belső átmérőjű csővel ellátott fecskendő
- tölcsérre
- féknyereg légtelenítő betét (sárga kocka)
- fékdugattyú szétfeszítőre
- sasszeg fogó
- esetleg új fékbetétek
Ha otthon dolgozol a féken, nincs garázsod, stb, akkor a bicikli alá valamilyen alátét vagy karton. A fékolajat nehéz eltávolítani a padlófelületről.
Folyamat lépésről lépésre
1. lépés: Stabilizálás és beállításElőször a kerékpárt rögzítjük lehetőleg szervizállvány segítségével. Ezután kiszereljük a kereket - elsőt/hátsót az aktuálisan légtelenített féktől függően. Lazítsd meg a fékkar bilincsét, és rögzítsd ismét vízszintes helyzetben. Lazítsd meg az állítócsavart (ha a karon található ilyen csavar), amely meghatározza a kar távolságát a markolattól.
2,5 mm-es imbuszkulcs segítségével csavard ki a légtelenítő csavart a tágulási (expanz) tartályból. Itt ügyelj arra, hogy a tömítés a csavaron maradjon. Ha nem találod a csavaron, akkor a tartály menetébe szorult. Ebben az esetben ki kell húzni és vissza kell helyezni a csavarra. Ezután feltesszük a tölcsért (légtelenítő tartály), amit a tágulási tartályba csavarunk. A tölcsér műanyag, nem szükséges erővel meghúzni, csak óvatosan csavard be.
2. lépés: Előkészítés a légtelenítéshez
Ezután fogóval távolítsuk el a sasszeget, és húzzuk ki a féknyeregből. Alternatív megoldásként csavard ki egy imbuszkulccsal. Kihúzzuk a fékbetéteket a féknyeregből. Fékdugattyús feszítő segítségével (ideális esetben) szétnyomjuk a fékdugattyúkat. Széles felületű szerelőkulcs vagy lapos csavarhúzó is használható - de ezt csak a régi fékbetéteken keresztül lehet megtenni. Soha ne nyomd egyenesen a fékdugattyúkat csavarhúzóval. Szinte biztosan tönkretennéd így a dugattyúkat, különösen ha kerámiából készültek.
Ezt követően a fékbetétek helyett egy légtelenítő betétet (sárga kockát) helyezünk a féknyeregbe, és rögzítjük egy sasszeggel.

3. lépés: Maga a légtelenítési folyamat
Ezután a fecskendővel felszívjuk a Shimano fékekhez szánt ásványolajat. Minden féktípuson fel van tüntetve, hogy a rendszerük ásványolajat vagy fékfolyadékot (DOT) használ-e. Csak rendeltetésszerű olajat használjunk! Ha ásványolajat használó fékbe fékfolyadékot tennénk, nagy valószínűséggel tönkretennénk azt.
Távolítsd el a dugót a tölcsérről. A féknyergen kinyitjuk a légtelenítő szelep fedelét (porvédő fedelet), és ráhelyezzük a cső másik végét a fecskendővel együtt. Lazítsuk meg a légtelenítő szelepet/csavart - 1/4-1/2 fordulat elég. Először a fecskendőt meghúzzuk - mindig marad légbuborék a cső csatlakozása miatt. A fecskendőt a féknyereghez képest felfelé tartjuk, és hagyjuk, hogy a légbuborék felfelé mozogjon, hogy később ne kerülhessen a rendszerbe.
Ezután elkezdhetjük a folyadék betöltését a fékrendszerbe. Ahogy a folyadékot a féknyeregbe nyomjuk, a régi ásványolaj kezd megjelenni a tölcsér alján. Néhányszor megnyomjuk a fékkart, hogy több légbuborék kerüljön ki a dugattyújából. A féktömlőt kézzel vagy megfelelő szerszámmal ütögesd meg hosszában, amennyire csak lehetséges. A cső oldalán maradhatnak légbuborékok.
Lezárjuk a légtelenítő szelepet/csavart, meghúzzuk a fecskendőt (szívó hatást hozunk létre) és leválasztjuk a csövet a szelepről. Letöröljük az olajat a szelep körül, és a kupakkal lezárjuk.
4. lépés: Ellenőrzés és befejezés
Dugd be a tölcsért egy dugóval, és csavard le a tágulási tartályról. Visszatesszük a csavart, és ellenőrizzük, hogy van-e rajta tömítés. Finoman meghúzzuk. A fékkarról papírtörlővel is letöröljük a felesleges olajat. Távolítsd el a sasszeget, majd a távtartót a féknyeregből. A teljes légtelenítési folyamat során a távolsági légtelenítő alátét optimális rendszerbeállítást biztosított számunkra az új fékbetétek beszereléséhez.
Most új fékbetéteket helyezünk be, és rögzítjük őket egy sasszeggel. Visszaszereljük a kereket. A fékkart ugyanabba a helyzetbe tudjuk állítani, mint légtelenítés előtt. A karon lévő csavarral állíthatjuk be a kar és a markolat távolságát (ha van).