Szerviztipp: Belső nélküli szalag helyes felragasztása

Belső nélküli gumik - szeretett és átkozott téma. Előnye a kedvező menettulajdonság, hátránya a bonyolultabb összeszerelés és a rendszer lehetséges szivárgása. A belső nélküli rendszerre való váltás egyik lényeges momentuma a felniszallag beragasztása. Első ránézésre egyszerű feladat, ugyanakkor a folyamat közben több hiba is elkövethető.

Ennek eredményeként ezek az apró hibák a rendszer szivárgását okozhatják, aminek következtében könnyen elveszíthetjük bizalmunkat a belső nélküli kerekekben. Ez a rövid útmutató főleg azoknak lehet hasznos, akik még csak most készülnek megismerni a tubeless világot, hogy elkerüljék a kisebb-nagyobb hibákat, és gyorsan, egyszerűen és megbízhatóan élvezhessék a belső nélküli tekerést.

Használhatom a meglévő felnimet belső nélkül?


A legjobb megoldás az UST felnik, amelyekek nincs köllőlyuk. Ezeknél egyáltalán nem kell aggódnod a ragasztás miatt. De még ha vannak lyukak a felniden a küllők számára, akkor sem kell kétségbe esned, és segíthetsz magadon, ha belső nélküli szalaggal leragasztod. Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb jelenlegi felső és középkategóriás felni belső nélküli (tehát Tubeless) kompatibilis. A gyártók nem titkolják ezt a funkciót, éppen ellenkezőleg, így a belső nélkül használható felnik nevében olyan szavakat és rövidítéseket találhatunk, mint a Tubeless, Tubeless Ready, TL, TR, TLE és hasonlók. Ha még mindig nem vagy biztos benne, nézd meg a felni keresztmetszetét - ha a profil szélein vízszintes felület vagy akár barázdák találhatók, akkor nagy eséllyel tömlő nélküli gumikkal is gond nélkül működik.

První dva průřezy ráfků jsou pro bezdušové použití vhodné, poslední je naopak nevhodný.

Belső nélküli szalag kiválasztása

Sokféle belső nélküli szalag van a piacon, különböző árkategóriákban. Elmondható, hogy ha ragaszkodunk a bevált gyártók (NoTubes, Caffe Latex, Schwalbe, Joes, DT Swiss stb.) belső nélküli szalagjaihoz, akkor nem hibázunk. Azt javaslom, hogy kerüld a különféle szalagokkal való kísérletezést, amelyeket az alagsorban találsz, és amelyeket nem kifejezetten tubelesshez terveztek. De van egy kivétel – Tesa 4289 nagy teherbírású kötözőszalag. Ezt a Tesa szalagot több tucat felhasználó tesztelte, és a pletykák szerint még a NoTubes szalag is valójában Tesa 4289, csak más logóval nyomtatva. Az eredeti szalagokhoz képest nagy előnye az ára, és ha van egy kis időd és rákeresel a neten, akkor szinte bármilyen szélességben megtalálod. A szélességnél álljunk meg egy pillanatra, mert arra érdemes fokozottan odafigyelni. A megfelelő szalagszélesség kiválasztásakor általános ökölszabály, hogy 2-3 mm-t kell hozzáadni a belső peremszélességhez - ez határozza meg a szalag végső szélességét. Konkrétan 22 mm belső szélességű felnim van és 25 mm szélességű szalagot használtam.

Ragasztási eljárás

Mindenekelőtt célszerű ellenőrizni, hogy kéznél van-e minden, amire szükségünk van - megfelelő belső nélküli szalag, zsíroldó, rongydarab, hajszárító vagy hőpisztoly, valamint opcionálisan fogó, szög és egy öngyújtó.

Vše připraveno, můžeme začít lepit.
Az első szakaszban ellenőrizni kell, hogy a küllőlyukak furataiban nincs-e éles sorja, amely elszakíthatja a szalagot. Ha sorját találsz, távolítsd el őket sorjázó szerszámmal vagy tűreszelővel. A következő fázisban célszerű a felnit alaposan megtisztítani és zsírtalanítani. Zsírtalanítóként az izopropil-alkohol, rövidítve IPA (ne keverd össze a sör fajtájával, az nem sokat segítene) ami számomra a legjobban bevált. Párolgás után nem hagy zsíros bevonatot, mint a benzin, ugyanakkor nem lép fel agresszívan az alumíniummal vagy a karbonnal szemben.

Před samotným lepením pásky nezapomeňte ráfek důkladně odmastit.
Zsírtalanítás után következik egy szokatlan lépés - a perem felmelegítése hajszárítóval vagy alacsony hőmérsékletre állított hőpisztollyal. Ezt a lépést nem tanácsos kihagyni, különösen akkor, ha a felnit hideg környezetben tárolták a szalag ragasztása előtt. Felmelegítem a peremet, hogy a ragasztószalag jobb kezdeti tapadást érjen el. Egyszerűen fogalmazva, a szalag jobban tart a meleg peremen, mint a hidegen. Ha egy forró, napsütéses napon a szabadban ragasztod a szalagot, nyugodtan kihagyhatod ezt a lépést.

Nahřátí ráfku je vhodné zejména ve chvíli, kdy je ráfek před lepením pásky skladován v nízkých teplotách.
A szalag ragasztását kb. 15 cm-rel a szelep furata előtt kezdjük, és óvatosan haladunk tovább a szelep furatán, és próbáljuk meg a szalagot a perem széleihez képest középre igazítani. Ragasztáskor feszítsd ki a szalagot és nyomd be az ujjaddal a perem hornyába úgy, hogy a szalag a teljes felületén tapadjon és ne legyenek alatta légbuborékok. Ha először a szalag széleit nyomnánk le, akkor nem kívánt légbuborékok maradnának a horonyban. Ezért ebben a szakaszban ne foglalkozzunk az élekkel, hanem a horonyra koncentráljunk. Amikor elérjük azt a helyet, ahol elkezdtük a ragasztást, továbbhaladunk a szelep számára kialakított lyukon, és a szelep nyílása mögött kb. 15 cm-rel levágjuk a szalagot. Tehát két réteg szalag lesz a szelep körül. Ügyeljünk arra, hogy a levágott vég ne legyen pontosan a küllőlyuk furatának helyén.

Pásku začínáme lepit zhruba 15 cm před otvorem pro ventilek.
Pásku napínáme, snažíme se ji středit vůči stěnám ráfku a zatlačujeme do žlábku v ráfku.Lepení pásky ukončujeme zhruba 15 cm za otvorem pro ventilek.

Most jön az a szakasz, amikor a szalag széleit megnyomjuk és teljes keresztmetszetében elsimítjuk. Még előtte azonban hajszárítóval felmelegítem a perem körüli szalagot, hogy aktiválja a ragasztót és jobban tapadjon a perem felületére. A szalag simításánál rongy használatát javaslom, az ujjaid értékelni fogják. Ha ebben a szakaszban légbuborékokkal találkozol, semmi sem veszett el, és azt javaslom, hogy próbáld meg a küllőlyukig tolni, ezek kiszabadulnak, és a szalag teljes felületével a peremhez tapad. Különös figyelmet fordítok a szalag széleire és a lezárására. Ha működés közben a tömítőanyag a szalag szélei vagy vége alá kerül, akkor csak idő kérdése, hogy behatoljon a küllőlyuk furatáig, ami a belső nélküli rendszer tömítésének végét jelenti, és a felniragasztás újboli kezdetét.

Před finálním uhlazováním pásku nahřívám pro lepší přilnutí k ráfku.Vzduchová bublina neznamená neúspěšné nalepení pásky, jen se ji pokuste dotlačit k otvoru pro nipl.

Az utolsó lépés a szalag átszúrása a szelep helyén. Itt érvényes a köv. mondás: "kétszer mérj és egyszer vágj". Többeknek előfordult, hogy sietve lyukat ütöttek a szalagon, de nem a szelep lyukán, hanem a küllőlyuk nyílásán. Egy ilyen hiba végzetes, és a frissen felvitt szalag letépését és a folyamat elejére való visszatérést jelenti. A szelep furatát többféleképpen is elkészítheted, a legegyszerűbb, ha a keresztet vágsz a szalagra. Nekem személy szerint egy hosszabb ideig tartó megoldás vált be - felmelegített szöggel szúrom át a szalagot, ami biztosítja, hogy a nyíláson ne legyenek éles vágások, így csökkentve a szalag spontán elszakadásának veszélyét. Végül nyomd át a belső nélküli szelepet a kialakított lyukon, rögzítsd anyával a kerékagy oldaláról, és kész.

K vytvoření díry pro ventilek používám rozžhavený hřebík.Rozžhavený hřebík zajistí okraje otvoru pro ventilek bez ostrých zářezů v pásce, ze kterých je riziko postupného šíření trhliny.

Prostrčíte ventilek, zajistíte ho maticí a máte hotovo.
Ha követted az utasításokat, akkor sikeresen előkészítetted a felniket a belső nélküli gumiabroncs felhelyezésére. A folyamat fárasztónak tűnhet szükségtelen lépésekkel, de néhány plusz percet mindenképp megér, főleg ha azt vesszük, hogy ez lesz a jól működő belső nélküli rendszerünk záloga. A következő lépés a tömítőanyag kiválasztása és a belső nélküli gumi felszerelése.
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up