High pivot - mi az és mire jó?

Ha meg kellene neveznem a legérdekesebb technikai trendet a kerékpársportban az elmúlt évben, az egyértelműen a high pivot visszatérése lenne. Nem tudod, miről beszélek? Nos, ez egy hiba!

Azok, akik az új évezred elején a hegyi kerékpározás bűvkörébe kerültek, emlékeznek a kompromisszumok nélküli downhill különlegességekre, amelyekben ez a hátsó felfüggesztéses kialakítás szerepelt. De azóta eltelt két évtized, és ez a dizájn szó szerint újra reneszánszát élte 2021-ben. Miért tartott ilyen sokáig? Csak egy divathóbort? Egyre gyakrabban fogunk ilyen kialakítású kerékpárokat látni? Valamilyen szempontból jobb, mint a klasszikusok? Mindezekre a kérdésekre megpróbálok választ adni a mai cikkben.


Tervezés és kivitelezés - optikai vadság vagy csak a szokás hatalma?

High pivot, más néven a magas forgáspontot nagyon könnyű észrevenni, részben annak köszönhetően, hogy a főtengely nem közvetlenül a középtengely felett helyezkedik el, ahogyan az megszokott, hanem jóval feljebb. Másrészt a magas forgáspontnak összetéveszthetetlen a kialakítása, amely egy magasan a hátsó láncvilla felett, általában a főtengely felfüggesztésének forgástengelyén (vagy annak közelében), a hajtókarok felett elhelyezkedő feszítő csigán (úgynevezett idleren) keresztül haladó láncból áll.

Az egész szerkezet szemmel nézve meglehetősen bonyolultnak tűnik, és gyakran különböző vezetők és feszítők vannak jelen. Végtére is, minden a megszokáson múlik, és még jól emlékszem azokra az ellenállási hullámokra, amik a 29"-os kerekek vagy az 50 fogas Sram Eagle bevezetésekor támadtak, manapság pedig már teljesen elfogadottá váltak.


Miben más a High pivot és miért használták eddig kevesen?

A fő különbség ennél a konstrukciónál, mint említettük, a hátsó szerkezet főcsapszegének a középpont fölött jóval magasabban történő elhelyezése, mint ami más kerékpároknál megszokott. A hátsó felfüggesztés magasan elhelyezkedő forgáspontja miatt a hátsó kerék tengelyének röppályája a felfüggesztés során jobban hátrafelé lejt, mivel a kerékpár sokkal könnyebben veszi az akadályokat. Emellett a tengelytáv is meghosszabbodik a felfüggesztés során, így a kerékpár stabilabb lesz a rugózásban.

Az ilyen magasan elhelyezett forgáspont fő hátránya az úgynevezett "pedálvisszarúgás", azaz a lánc visszarántja a hajtómű lánckerekét, ami a pedálokon érződő tipikus "visszarúgást" eredményezi. A másfelől a hátsó lengőkar hajlamos a pedálozás közbeni imbolygásra. Ezen bajok kiküszöbölésére feszítő csigát kell használni, ami megakadályozza az első váltó használatát. Feszítőcsiga használata esetén hosszabb láncot is kell használni. Itt érkeztünk el a válaszhoz arra a kérdésre, hogy miért nem igazán terjedt el eddig ez a rendszer, és miért csak a downhillezőknél használták.


A downhill kerékpárokat mindig is szimpla lánckerékkel szerelték, és a kis sebességfokozati tartományú kazetták használatának köszönhetően a lánc hossza sem jelentett problémát. A nagy sebességfokozati tartományú kazettákkal és 126 láncszemes hosszal rendelkező egysebességes hajtásláncok tömeges elterjedésével hirtelen lehetőség nyílt arra, hogy leporoljuk ezt a 20 éves koncepciót. Természetesen a lengéscsillapítók fejlődése, amelyek számos nemkívánatos menettulajdonságot tudnak eliminálni, is szerepet játszott ebben.

Például a gyors és lassú összenyomódás külön beállításának, vagy a futóművek progresszivitási beállításának köszönhetően. Ma már a kerékpáros szakma szinte minden jelentős szereplőjénél találkozhatsz high-pivot rendzserű modellekkel. Ilyen például a Cannondale Jekyll, GT Force és Fury, Trek Session, Norco Range, Devinci Spartan, de a high-pivot kerékpárok teljes listája egy megacikket tenne ki.


Menettulajdonságok- ideális azoknak, akik gyorsan, vadul és fel-le stílusban tekernek

Mivel a hátsó felfüggesztés a futómű mozgatásakor hátrafelé mozdul, a kerékpár könnyebben veszi az akadályokat, és a felfüggesztés jobban elnyeli a lökéseket. Az ütközések így kevésbé lassítanak le, ami gyorsabb haladást tesz lehetővé, különösen durva terepen. A tulajdonságok ezen keveréke különösen az olyan sportágakban üdvözlendő, mint a downhill vagy az enduro, de a high pivot fokozatosan egyre többször látható a durva terepezésre tervezett trailbike-okon is.

Leggyakrabban egy csapos hátsó felfüggesztéssel kombinálva használják, de a négy csapos és a virtual csapos kombináció sem ritkaság. A high pivot meglehetősen jó pedálozási hatékonysággal rendelkezik, és a jelenlegi kerékpárokon az "intelligens" rugóstagok segítenek kiküszöbölni a tekerés közbeni hullámzást (anti-squat), valamint a feszítő csiga elhelyezésének hangolását. A high pivot tipikus hátránya a nagy anti-rise, ami fékezéskor a hátsó rugózás felkeményedésében nyilvánul meg. A rendszer kapcsolódó hátrányai elsősorban a feszítőcsiga jelenlétéből adódnak. Ezek közé sorolhatjuk a pedálozás kissé nagyobb ellenállását, a magasabb zajszintet, valamint a klasszikushoz képest nagyobb súlyt. Nem feledkezhetünk meg a hosszabb lánc használatának szükségességéről sem.


Plusszok:

  • az akadály jobb leküzdése hátsó kerékkel
  • gyorsabb haladás nehezebb terepen
  • jobb stabilitás rugózás közben
  • viszonylag hatékony rendszer pedálozás közben

    Mínuszok:

  • hosszabb lánc szükségessége
  • bonyolultabb meghajtás, kissé nagyobb súrlódási ellenállás és zaj
  • kicsit nagyobb a rendszer súlya
  • magas anti-rise (kevésbé aktív hátsó rugózás fékezéskor)

    Végső gondolatok

    Bármi legyen is a véleményed, a high pivot érdekes keverékét kínálja a menettulajdonságoknak, amelyeket mindenképpen érdemes megjegyezni. Ráadásul egy olyan időszakban, amikor lassan minden hátsó felfüggesztés uniformizálódik, a high pivot egy érdekes frissítés, amely vonzó lehet a vásárlók számára.
    Így az akadályok kevésbé lassítanak le, ami hozzájárul a gyorsabb vezetéshez, különösen durva terepen.
    Kétségtelenül érdekes lesz látni, hogy a piac hogyan reagál ezekre a kerékpárokra a jövőben. De tekintve az EWS, a bringaparkok és a trail központok népszerűségének irányát, úgy gondolom, hogy a következő években a gyors és agresszív (trail), nagyobb kihívást jelentő terepre tervezett kerékpárok lesznek azok, amelyek a nem-elektro szegmensben az első helyen fognak szerepelni. De lehet, hogy irtózatosan tévedek és a koncepció a következő húsz évben eltűnik a gyártók kínálatából Ezt csak az idő fogja megmutatni.

    Ha érdekel a téma, akkor szeretném figyelmedbe ajánlani a kanadai Lal bikes garázscéget, amely a high pivot rendzsert egy teljesen új hátsó hajtáskonstrukcióval kombinálja.
    Fotók forrása: cannondale.com, gtbicycles.com
    Fotó forrása: szerkesztőségi archívum
  • report_problem Hibát találtál a szövegben?
    keyboard_arrow_up