Az alapoktól: 5 hiba, ami elrontja a lejtőzés élményét

Mindenki követett el hibákat kerékpáros korszakában. Ennek a cikknek köszönhetően legalább 5-tel kevesebbet fogsz elkövetni.

A kerékpározás nem olyan sport, ahol a technika és a felszerelés szigorúan adott. A kerékpárosok különböző kerékpárokkal és vezetési stílussal közlekednek. Ez a sokszínűség teszi sportunkat olyan széppé. Azonban mindenki elkövetett már hibákat a múltban, amelyekből tanult. Ebben a cikkben 5 gyakori hibát mutatunk be, amelyeket akár ingyen, akár minimális költségvetésből is kijavíthatsz. Tapasztalataim szerint gyakran találkozom ezekkel a hibákkal, különösen kezdőknél.

kerékfújás

1. Nagyon kemény/puha kerekek - így nem pattognak a kerekek

A túl nagy vagy kicsi nyomás a tapadás elvesztéséhez vezethet (a kerék nem marad a talajon), vagy akár a felnit tönkre is teheti.

A túl nagy nyomás azt jelenti, hogy a kerék lepattan a bukkanókról (mint egy labda). Ha a gumi túlságosan puha, a kerék rossz tulajdonságokkal rendelkezik, a gumi túlságosan deformálódik, ami szintén a felni sérüléséhez vezethet.


Optimális guminyomásról nehéz beszélni, mert ezt több tényező befolyásolhatja, melyek a következők: vezetési stílus, gumi szélessége, felni szélessége, a versenyző súlya, a gumi falvastagsága, betétek használata....

A helyes nyomás kiszámításához ezt a kalkulátort ajánlom.

mountainbiking, mtb

2. Túl széles/keskeny kormány - hogy jobban kanyarodj

A túl széles vagy túl keskeny kormány elrontja a vezetési technikádat, és rontja a kanyarodást.

A gyártók gyakran tesznek feleslegesen széles kormányt a kerékpárokra. Még a kisebb kerékpárokon is. Nem azért, mert sok maradt belőlük a raktárban, és meg akarnak szabadulni tőlük. Ez egy olyan alkatrész, amit a saját ízlésedre kell szabnod. A 800 mm széles kormány nem fog illeszkedni az átlagos kerékpárosok nagy hányadának, ezért a kormányt ajánlott saját preferenciákhoz igazítani. Tehát fognod kell egy fűrészt, és mindkét végéből le kell vágnod egy-egy darabot. Minél alacsonyabb a kerékpáros - minél rövidebb a karja - annál keskenyebb kormányt kell használnia. Természetesen ez fordítva is működik.

Mennyi a túl kevés? Mivel a kormányszélesség összefügg a kerékpár kezelhetőségével, nem tanácsos túlságosan megrövidíteni a kormányt. Ennek negatív hatása lehet, és a kormányzás nem lesz olyan pontos. Én személy szerint 175 cm vagyok és 760 mm-es kormányt használok. Használtam már 800-as, 780-as és 740-es kormányt is. Ez illik a vezetési stílusomhoz és elégedett vagyok.

hegyi kerékpározás
Ki kell próbálnod és kísérletezned. A megfelelő kormányszélesség nagy hatással lehet a lejtőzésre. A kiválasztással és a rövidítéssel töltött idő fárasztó lehet, de a végén élvezni fogod az eredményt. Ha már a kormányvágásnál tartunk, van egy jól ismert szabály: kétszer mérj, egyszer vágj. Ne feledd, hogy a karbonhoz speciális készülékeket használnak.

pedálok

3. Gyenge minőségű pedálok - felejtsd el az olcsó műanyag pedálokat

A nem megfelelő pedálok a lábad lecsúszását eredményezhetik a pedálokról, rosszabb esetben esést.

Lejtőzés közben a pedálok a kerékpáros két érintkezési pontját jelentik a kerékpárral . Ha a lábad nem marad a pedálokon, akkor baj van. Ahelyett, hogy új villát vagy összteleszkópos kerékpárt keresnél, inkább a pedálokra koncentrálj. Jó minőségű pedáljaid vannak? A cipőd megmarad rajtuk? Vannak szegecsek a pedálokon? Elég nagyok a pedálok?


Gyakran előfordul, hogy a gyári kerékpárok olcsó műanyag pedálokkal érkeznek - olyan pedálokkal, amelyeken még csapok sincsenek. Ez azt jelenti, hogy nem várhatod el, hogy a lábad a terepen a pedálokon maradjon. Egy ideális világban a megfelelő pedálokat a megfelelő, kerékpározásra tervezett cipővel kellene kombinálni.


4. Katasztrofális állapotban lévő fékek - így nem fékezel két ujjal

A rossz állapotú fékek nem csak kényelmetlenséget jelenthetnek vezetés közben, hanem balesetet és esetleg rosszabbat is...

Nem szeretném elkerülni a kritikát. Ha nem hiszel nekem, hogy a kerékpárosok fékei milyen katasztrofális állapotban vannak, kérdezz meg egy helyi szerelőt. Gyakran az ilyen fékek feladata lenne eldönteni, hogy megállsz-e vagy sem. Tehát gyakorlatilag az életeddel játszol.

Az elkopott fékbetétek, a elvékonyodott tárcsák és a fellevegősödött fékek olyan problémák, amelyeket pár euróért ügyesen meg lehet javítani. Mindig győződj meg arról, hogy a féked jó állapotban van, mielőtt kerékpárra szállsz. Ellenőrizd a fékbetétek és a féktárcsa vastagságát, és próbáld ki néhányszor a síkon. Ha a fékkar egészen a markolatig megy, akkor légtelenítésre lesz szükség.


A fékkar beállítása egy külön fejezet. Az ideális az egy ujjal való fékezés. Erősebben bírod markolni a kormányt, mintha két ujjal fékeznél.


5. Lefutott gumik - hogy számítani tudjál a kerékpárodra

Az elkopott gumik azt jelentik, hogy nincs tapadás, és legrosszabb esetben baleset következhet be.

A gumikat rendszeresen cserélni kell. Ha a gumi futófelülete elkezd kopni, érdemes tartalék gumit vásárolni, és azt a megfelelő időben kicserélni. Kevesen engedhetik meg maguknak, hogy néhány kiruccanás után úgy cseréljék a gumikat, mint egy F1-es depóban. Ha azonban az egykor rendes futófelülettel és meglehetősen magas lamellákkal rendelkező gumid teljesen sima gumivá válik, nem fog tapadni, és nem számíthatsz rá.

Ezért érdemes időben lecserélni a gumiabroncsokat, hogy ne kerülj olyan helyzetbe, amit később megbánhatsz. Ugyanígy ügyelj a rendkívül régi gumiabroncsok megkeményedett gumijára is.

bukósisak, biztonság

Ne a saját hibáidból tanulj

Mindenki követ el és követett el hibákat. Tudsz olyanról, amit itt meg kellene említenem? Vétettél olyan hibát a múltban, amivel "dicsekedni" szeretnél? Nyugodtan írd meg nekünk hozzászólásban.


A legnagyobb hiba, amit biciklizés közben elkövethetsz, hogy nem viselsz sisakot. Egy ilyen hiba az életedbe kerülhet.
Fotó forrása: szerkesztői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up