
Hogyan légtelenítsük ki a Magury MT féket - lépésről lépésre
A fékek légtelenítése olyan feladat, amitől sokan rettegnek. De a megfelelő szerszámokkal és a lépések betartásával bárki meg tudja csinálni.
A fékek működéséről mindenkinek megvan a véleménye. Valaki a harapós Shimano fékeket kedveli, valaki a Sram adagolhatóságát, valaki pedig szeret kísérletezni és a kettő között keresni valamit. De amit egyikünk sem szeret, az a nyúlós, szivacsos érzetű fékkar. Nézzünk meg egy folyamatot, ami nekem jól bevált a német Magura márka MT modelljének légtelenítésére.
A megfelelő tartozékok
Az első lépés a megfelelő felszerelés. Én egy Bleedkit légtelenítő szettet választottam, amit ezen a linken is megtalálsz Premium Magura MT GOLD. Más fékmárkákhoz is kaphatóak hasonló készletek.A csomag tartalma:
- egy fecskendő, amit a karhoz lehet rögzíteni
- egy fecskendő, ami a féknyereghez rögzíthető
- 100ml ásványi olaj
- két bleed blokk a féknyeregbe való behelyezéshez
- T25 Torxkulcs a csavar kioldására
- O-alakú pótgyűrű
- egy pár L-es méretű védőkesztyű
- összehúzható tépőzáras pánt

Itt szeretném felhívni a figyelmet, hogy ha még garanciális féked van, akkor a Magura eredeti, Royal Blood nevű, kék színű olaját kell használnod. Ha más típusú olajat használsz, és reklamálnod kell a fékeket, a Magura elutasítja a reklamációt. Ha már nincs garanciában, vagy nem foglalkozol vele, használhatod a készletben található ásványi olajat is, és minden tökéletesen fog működni. Nekem még megvan a garancia és nem akarom elveszíteni, ezért láthatsz a képeken kék folyadékot és nem sárgát.
Folyamat
A Magura fékek elég háklisak ami a helyes folyamatot illeti. Több módszert is kipróbáltam, de a rendszer teljes átöblítése vált be a legjobban. Ehhez az eljáráshoz szükségünk lesz egy szerelőállványra, mivel ki kell vennünk a kerekeket a kerékpárról.- Befogatjuk a kerékpárt a szerelőállványba.
- Kivesszük azt a kereket, amelyiken a féket szerelni fogjuk.
- Felvesszük a mellékelt védőkesztyűt, és eltávolítjuk a fékpofákat a féknyeregből. Én mindig becsomagolom őket egy papírzsebkendőbe, és olyan helyre teszem, ahol nem áll fenn a szennyeződés veszélye.
- A kerékpárt olyan helyzetbe állítjuk, hogy a féknyereg legyen a legalacsonyabb pont, a fékkar pedig a legmagasabb pont, attól függően, hogy melyik féket légtelenítjük. Ügyelni kell arra, hogy a fékcső ne legyen túlságosan meghajlítva, hogy a levegő könnyen tudjon alulról felfelé haladni.
- A kar 90 fokos szögben álljon a talajhoz képest úgy, hogy a légtelenítő nyílás a kar legmagasabb pontja legyen.
- Készíts elő egy fecskendőt egy tömlővel, és töltsd fel folyadékkal.
- A mellékelt torxkulccsal lazítsd meg a féknyergen lévő nyílást. Legyünk óvatosak, gyorsnak kell lennünk a kicsavaráskor, mert a folyadék elkezd szivárogni a féknyergből. Ezért azt javaslom, hogy először csak a csavart lazítsd meg, hogy az ujjaiddal ki tudd csavarni. A másik kezünkkel készítsük elő a fecskendőt, és amikor kihúzzuk a csavart, a másik kezünkkel gyorsan rögzítsük a fecskendőt. Ez elkerülhető, ha a féknyerget a kar magasságába bírod helyezni. Akkor egy csepp sem fog kifolyni a rendszerből.

- Ha a fecskendőnk a féknyergen van, akkor készítsük elő a másik fecskendőt, amelybe csak nagyon kis mennyiségű folyadékot öntünk - körülbelül a negyedéig.
- Nyissuk meg a karon lévő nyílást, csúsztassuk bele a fecskendőt, és húzzuk meg.
- Most már szétfeszíthetjük a dugattyúkat a féknyeregben, és behelyezhetjük a bleed blokkokat, amelyeket csavarokkal rögzítünk a fékpofákhoz. Így a dugattyúk a helyükön maradnak, és nem áll fenn a veszélye annak, hogy kiesnek.
- Most, hogy az egész rendszer nyitva van az egyik és a másik oldalon, a féknyeregre erősített fecskendővel elkezdhetjük a folyadékot a rendszerbe nyomni.
- A folyadékszintnek emelkednie kell a karra helyezett fecskendőben. Ha a folyadék feketére színeződve jön ki, az azt jelenti, hogy az olaj megégett.
- Ha megtelt a karra helyezett fecskendő és még mindig fekete olaj jön ki, akkor dugóval lezárjuk, szétszedjük és kiöntjük az olajat. Zárjuk le az egész rendszert, tegyün tiszta olajat a fecskendőkbe, és ismételjük meg a folyamatot, amíg tiszta folyadék nem jön ki a karból.
- Ha nem jön ki fekete olaj a karból, de buborékok jönnek, alulról nyomjuk az olajat, amíg a felső fecskendő megtelik. Ezután az alsó fecskendővel kezdjük el visszahúzni az olajat. Addig nyomjuk és szívjuk az olajat a fecskendőn keresztül, amíg a buborékok már nem jönnek ki.
- Tömítsük le a felső fecskendőt a dugóval, csavarjuk le az alsó fecskendőt, és zárjuk be a nyílást. Figyelj az olajszivárgásra.
- Ha alulról lezártuk a rendszert, húzzuk ki fecskendő nyomószárát, és nyomjuk meg néhányszor a kart, hogy lássuk, látunk-e buborékokat kijönni.
- Ha elégedettek vagyunk, tegyük vissza a nyomószárát, és vegyük le a fecskendőt a karról.
- Nézzünk be a portba. Ha a folyadék nem ér fel a port széléig, adjunk hozzá néhány cseppet, hogy a folyadék egy szintbe kerüljön a port szélével.

- Vedd az egyik kezedbe a port lezárására szolgáló csavart, a másikba pedig egy papírszalvétát. A csavar kis mennyiségű olajat fog kipréselni a karból, és ezt felfogjuk a szalvétával. FIGYELEM! A légtelenítő csavarnak rendkívül alacsony a meghúzási nyomatéka (mindössze 0,5 Nm), ezért könnyen megszakíthatod a menetet. Ezért csak érzéssel. Tapasztalatból tudom, hogy elég a gyenge meghúzás.
- Húzd ki a bleed blokkokat.
- A teljes kart és a féknyerget alaposan tisztítsd meg az olajtól, lehetőleg izopropil-alkohollal.
- A használt olajat felelősségteljesen hasznosítsd újra.
- A fékbetéteket helyezd vissza a féknyeregbe. Vigyázz, hogy ne szennyezd be őket olajjal.
- Tedd vissza a kereket.
- Most már megnyomhatod a kart. Eleinte puha lesz, de néhány szorítás után meg fog keményedni.
- Tegyél egy próbakört, és ha a kart még mindig puhának érzed, lehet, hogy valahol hibáztál, vagy nem ment ki az összes levegő, és meg kell ismételni a folyamatot.
Ha elsajátítottad a folyamatot, és a kar már nem rugózik, akkor gratulálok. A magurákat a legbonyolultabb légteleníteni. De ha jól csinálod, akkor a legjobbak közé tartoznak. A készlet másik előnye, hogy van egy QR-kód a dobozon, amelyet ha beolvasol, a légtelenítési folymatot mutatja be. Alternatívaként a Magura eredeti utasításait is megtalálod az interneten. Ez azonban nekem nem volt elég. Ha nem tudod, mit kell tenned, javaslom, hogy keresd fel valamelyik szervizünket Hrádokban vagy Pozsonyban, ahol profi szerelők segítenek neked.
A cikkben szereplő képek csak illusztrációként szolgálnak, mivel ezeket a fékeket nem kellett légteleníteni. Azóta több teljes légtelenítenítést is végeztem már ismerősöknek, és eddig ez a bleedkit a legjobb, amivel találkoztam, ami a Magurát illeti. A versenytársak nem minden készletben kínálnak bleed blokkot, mivel abból indulnak ki, hogy kéznél vannak az eredeti fékbetét feszítők. Más Magura készleteknél nem találkoztam azzal, hogy a fecskendő a karhoz egy dugót is tartalmaz. Legtöbbször ez egy sima fecskendő, az a fajta, amit a drogériában lehet kapni, és azt kell mondanom, hogy a dugó sokkal könnyebbé teszi a munkát, mivel nem csinálsz akkora felfordulást. Ezekután a tapasztalatok után az eredeti Magura készlet helyett csak ezt használom. A különbségek a részletekben vannak, de ennek köszönhető, hogy nem idegeskedve, de nyugodtan tudod végcsinálni a légtelenítési folyamatot.
A Bleedkit Premium Magura MT GOLD ára 11.999 Ft.