Szervizzel kezdünk: Bowdenek és bowdenházak – ezek az apróságok is igénylik a törődést
Egy szép és jó minőségű váz, remek alkatrészekkel felszerelve első pillantásra felfedezhető, viszont ami kevésbé szembetűnő, azok a bowdenek és bowdenházak. Emiatt is gyakran alábecsülik a fontosságukat, és ha nem fordítunk kellő figyelmet a kiválasztásukra, karbantartásukra, igazán kellemetlenné tehetik a kerékpározás élményét.
Ezek a „láthatatlan munkások” gondoskodnak arról, hogy minden úgy működjön a kerékpárodon, ahogy kell. Lehet a legjobb váltód, de ha kosz kerül a bowdenházba, a lánc azt csinál a kazettán amit akar. Nézzük meg közelebbről, hogyan bánjunk megfelelően a bowdenekkel, és milyen lehetőségek közül válogathatunk vásárlásukkor.Bovden, kábel, bowden?
Helyesen bowdennek írják - de mi is ez? Ez egy speciális huzal, amely lehetővé teszi a mechanikai erő és energia átvitelét. Frank Bowden találta fel (más néven Ernest Monnington Bowdenként is ismert). A bowdenház pedig egy külső rugalmas burkolatból, egy acél merevítésből és egy teflon csőből áll, melyben a tömör huzal - a bowden - mozog.Létezik az Alligator gyártó drágább bowdenháza is UltraLight címkével, ahol a fémerősítés helyett hosszirányban vágott üvegszálakat használnak. Ahogy a neve is sugallja, ez a bowdenház akár 60%-kal könnyebb, mint a klasszikus acél erősítésű. Persze az ára is tükrözi a minőséget. Míg egy méter 35-55 g tömegű bowdenházért kb. 5-800 forintot, addig a 24 g-os UltraLight-ért kb. 2200 forintot kell fizetni. Az acél erősítésű bowdenházak tömege gyártónként is változik (Shimano, Jagwire, Force, ...). Általában igaz, hogy az olcsóbb verzió a nehezebb, de kérdés, hogy mindenben "grammmániás" vagy-e?
Melyiket válasszam?
A bowdenházaknak két alapvető típusa létezik, amelyek szélességükben különböznek egymástól. 5 mm átmérőjű bowdenházak fékbowdenekhez és 4 mm széles váltóbowdenekhez. Ne feledkezzünk el a megfelelő bowdenház végződésekről sem. Bármilyen hosszúságú bowdenházat vásárolhatsz, az üzletben általában méteráron találod. Egy kerékpárhoz kb 2-4 méter bowdenházra lesz szükséged, attól függően, hogy a kerékpárodon található-e első váltó, teleszkópos nyeregcső, vagy esetleg teljes hosszban vezetett kábelezés a vázon.A megfelelő bowden kiválasztása nem kevésbé fontos. A fék- és a váltóbowdent nem szabad összekeverni, hiszen különböznek egymástól.
- A fékbowden vastagabb, átmérője 1,5/1,6 mm, és nagyobb a vége is (kereszthenger).
- A váltóbowden átmérője 1,2 mm és kisebb a végződése (hosszirányú henger).
- A bowdenek alap kivitelben két méter körüli hosszban kaphatók, de találkozhatunk rövidebb bowdenekkel is (fékbowden országúti kerékpárokhoz).
A kínálatban felületkezelt rozsdamentes acél bowdenek találhatók. A felületkezelés lehet polimer, szilikon vagy teflon bevonat, amely garantálja a bowden minimális ellenállását a bowdenházban. Vannak olyan kenőanyagok is, amelyek a bowdenházban használhatók a bowden zökkenőmentes futásához. Ezt azonban nem igazán ajánlom. Így vagy úgy, a szennyeződések, mint a por, víz, só és sár télen bekerülnek a bowdenbe, és ezek a szennyeződések rátapadnak a kenőanyagra, és felgyorsítják a váltási/fékezési problémákat.
Hogyan cseréljem és mire lesz szükségem?
- Új bowden (vagy bowdenek) – attól függően, hogy melyiket cseréled ki és mennyit
- Bowdenház - váltóhoz vagy fékhez
- Bowden és bowdenház végződések
- Bowdenvágó fogó
- Esetleg harapófogó a bowden végének meghúzásához
Mindenekelőtt a bowden végződést el kell távolítani, nehogy beakadjon. Ezt követően a bowdent le kell választani a mechanizmusról, nevezetesen az első vagy hátsó váltó, fék csavarjának meglazításával. A bowden meglazítása után a másik végét kiakasztjuk a váltó- vagy fékkarról és kihúzzuk a bowdenházból.
A régi bowdenház hossza szerint kimérjük az újat. Azt javaslom, hogy a bowdenház és a bowden rövidítésekor ne műhelyfogót használj, hanem az erre a célra kialakított bowdenvágó fogót. A bevált gyártók fogójának beszerzése nem feltétlenül jelent leküzdhetetlen befektetést, és egy ilyen szerszám életed végéig hasznodra válik.
A bowdenvágó fogók ívelt pofákkal rendelkeznek, aminek köszönhetően vágásuk egyenes és torzításmentes végeket biztosít. Ezért nem kell köszörülni a bowdenvéget, mint a régi időkben. Vágás után elég a bowdenház végét (belső átmérőjét) kör alakúra szétnyitni, ami megoldható az egyes fogókon található speciális tüske segítségével is.
A levágott és előkészített bowdenházra felhelyezzük a végződéseket, majd a kerékpár vázán található szemekbe, ütközőkbe helyezzük. Ezt követően az új bowdent keresztül húzzuk a váltón vagy a karokon. A bowdenházon keresztül vezetett bowdent a legvégén a váltó vagy a fék rögzítőcsavarjával rögzítjük.
A bowden optimális megfeszítése és rögzítése után néhány centiméterrel a rögzítési ponttól levágjuk a felesleget, ráhúzzuk az alumínium végződést és összesajtoljuk csípőfogóval.
Bowdenvezetés a vázon belül
Ha vázon belüli bowdenvezetésünk van, akkor a bowdenházak és bowdenek cseréje kicsit bonyolultabb. Egyesek által kedvelt, mások által gyűlölt rendszer, és gyakran még egy tapasztalt szerelő sem tudja megoldani. Ha azonban nem rendelkezel a vázon belüli vezeték szereléséhez szükséges eszközökkel, van egy egyszerű megoldás a meglévő bowden használatával.Először távolítsuk el az alumínium végződést a bowdenekről, majd lazítsuk le a bowdent a váltó rögzítéséről. A bowdenházat is leoldjuk róla, és kihúzzuk a végét. Egyszerűen alulról húzzuk ki a vázból a bowdenházat, míg a bowden bent marad (a vázban lévő bowdenházba illesztett keményebb drót segítségével is felhelyezhető akár a bowden jelenlétében is). Ezután az új, leszabott bowdenházat a régi bowden mentén vezessük át a vázon. Lehet, hogy a vázból való kibukáskor szükség lesz egy kis türelemre, de amíg a bowdenház vége nem vetemedik meg, addig nem lesz gond. Az új bowdenház kifeszítése után pedig szinte játék lesz az új bowden behúzása.
- Ehhez a művelethez belső csövekkel ellátott bowdenház is rendelkezésre áll, ahol csak magát a csövet cserélik, ennek köszönhetően a jövőben ne kell komplett bowdenházat keresztülhúzni a vázon.
- Kapható egy csatlakozó is, amivel az új bowdenházat összeköthetjük a régivel és keresztül húzhatjuk.
- Egy másik megoldás a belső vezeték mágneses elven történő rögzítésére szolgáló készlet - profi műhelyekben használják.
Haladás és fejlődés
Ami a modernizáció, különösen az elektrifikáció terén fejlődésnek indulhat, az meg is fog történni. A fejlődés megállíthatatlan, és ez alól a kerékpározás sem kivétel. Ennek eredményeként a modern elektronikai alkatrészek kezdik betölteni a kerékpáros piacot. Elsősorban a váltáson van a hangsúly, ahol a bowdent és a bowdenházat eltávolították, és helyére egy akkumulátoros kis villanymotor került.Ez a piac azonban az árak alapján rendezi a végfelhasználókat – és bizony itt az árak még az egekben járnak. Még a drágább kerékpárokon sem találunk kizárólag elektronikus alkatrészeket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne tudnánk utólag beszerelni őket. A Shimano portfóliójában Di2 néven találhatók az elektronikus alkatrészek, az SRAM rajongók pedig AXS sorozatként találják meg őket.
Kérdés, hogy a mechanikus alkatrészek korszerűsítésének technológiai átalakulásában ez-e az úgynevezett plafon? Vajon hasonló fejlődést fogunk látni a fékeknél is...?