
Kerékpár karbantartás - hogyan kerüljük el a problémákat?
Hogyan kell elvégezni az alapvető kerékpár karbantartást a komplikációk elkerülése érdekében? Kerékpárod csendes futással fogja meghálálni, és a végén még pénzt is spórolhatsz.

Alap karbantartás:
1. A kerékpár lemosása
Ahogy a mondás tartja, a tiszta kerékpár, gyors kerékpár. A terepen való közlekedés során a kerékpárod szennyeződésnek van kitéve. A piszok a kerékpár minden részébe bejuthat, legyen szó a hajtásláncról, a kazettáról, a váltókról, a rugóstagokról vagy akár a csapágyakról. Ez tény, amit el kell fogadnunk.Hogyan mosd le megfelelően a kerékpárodat?
Víznyomás
Első sorban ne használj nagynyomású tisztítót és wappot - vagy használd őket ésszerűen, csak a "durva" szennyeződések eltávolítására. A kerékpárokban rengeteg mozgó alkatrész és tömítés van, amelyek érzékenyek a nagy víznyomásra. A nagy nyomás olyan helyekre is beviszi a szennyeződést, ahol semmi keresnivalója, ami aztán fokozott súrlódást és kopást okoz. Határozottan nem javaslom, hogy minden egyes kerékpározás után mossuk le a kerékpárt. Hacsak nem túlságosan piszkos körülmények között, például porban és sárban használtuk, és a kerékpár nagyon koszos.Egy nedves ruhával is letörölheted a szennyeződéseket a kerékpárodról. Ha a meghajtásról, a belső villalábakról vagy a rugóstagról van szó, ezeket külön is megtisztíthatod. Egy lánc tisztító is segíthet, de én nem használok ilyet.
Váz
A koszos kerékpárt használat után öblítsd le vízzel, és várd meg, amíg a megszáradt szennyeződés leázik. Ezzel sok karcolástól kímélheted meg a vázat. Másodszor, használj tisztítószert, ami segít eltávolítani a szennyeződéseket a kerékpárról. A tisztítószert a szivacsra is fújhatod, hogy tovább tartson.
Hajtás
Ezután bátran használhatsz egy agresszívabb, zsírtalanító hatású tisztítószert, amelyet kifejezetten a hajtáshoz terveztek (különösen, ha a lánc nagyon piszkos). Használj keféket segítségül, én ezt ajánlom a lánchoz.Tömítések
Figyelj minden mozgó alkatrészre és a felfüggesztésre. Ami a villán, a rugóstagon és a teleszkópos nyeregcsövön lévő tömítéseket illeti, puha ruhával tisztítsd meg őket.Vigyázat: Kizárólag a kerékpárokhoz gyártott tisztítószereket használj, kerüld a különböző agresszív tisztítószereket és szerves oldószereket.
- Tipp: vásárolj nagyobb kiszerelést, ami gazdaságosabban jön ki, nekem ez majdnem három szezont kibírt (a meghajtáshoz szánták)
- Tipp: használj több rongyot. Egyet a láncra, egyet a vázra, egyet pedig a rugós villára/teleszkópra.
- Tipp: ha nincs hozzáférésed vízhez, használj vödröt vagy a kerékpárokhoz kifejlesztett mobiltisztítót
2. A kerékpár mosása után
Meghajtás
A kerékpár mosása után fontos, hogy mindent megolajozz, amit meg kell kenni. Különösen a hajtásláncot, de ott se vidd túlzásba. A felesleges kenőanyagot töröld le egy ronggyal, ez megakadályozza, hogy a por és a szennyeződés a láncra tapadjon, amely a felesleges kenőanyaggal együtt úgynevezett koptató pasztát képez. Ezért is fontos, hogy a megfelelő típusú kenőanyagot válaszd - ha nem tekersz vízben és sárban, akkor felesleges hasonló körülményekre tervezett kenőanyagot használni. A hajtásra nem fog feleslegesen szennyeződés tapadni, és a tisztítás is sokkal könnyebb lesz.Váz
Ha a kerékpár mosása utáni védelmet szeretnéd növelni, akkor a vázra vigyél fel egy olyan védőszert - amely részben taszítja a szennyeződéseket, és a kerékpár úgy fog ragyogni, mintha új lenne (amit a következő bringázás után valószínűleg nem mondhatsz el).Rugózás/teleszkópok
A teleszkópok és rugós felfüggesztések tömítéseinek kenése vitatható téma. Valaki ajánlja, valaki nem (az olajgyártók természetesen ajánlják). Ha a rugózást szeretnéd kenni, akkor tedd kifejezetten erre a célra kifejlesztett termékkel (vigyázat, erre a célra speciális tömítés-kenőanyagokat használnak, nem pedig a villák belsejébe tervezett olajokat). Mindenképpen töröld le a felesleget, különben kosz kerül a tömítésekre, és ellenkező hatást érsz el.Kerékagyak
Időnként a kerékpár mosása után érdemes kerékpárvazelint felvinni a keréktengelyekre, ami megakadályozza a különböző pattogó hangokat a vázban, valamint a későbbiekben megkönnyíti a bilincsek eltávolítását. Hasonlóképpen érdemes vazelinnel bekenni a pedálok menetét is, hogy a menet idővel ne "süljön be".
3. Ellenőrzés
Minden egyes csavart ellenőrizz le a kerékpárodon, hogy megfelelően meg van-e húzva. Ez nagyon fontos, hiszen laza kerékkel nem biztonságos közlekedni, és legrosszabb esetben esést is okozhat. Ellenőrzéskor használj nyomatékkulcsot.Nagyon fontos a fékek ellenőrzése is. A féktárcsa vastagsága nem haladhatja meg a minimális határértéket, és a féktárcsák állapota sem lehet rossz. A féktárcsa ellenőrzéséhez használj tolómércét. A tárcsák állapota szabad szemmel is megfigyelhető, de akár le is szerelheted őket. Jobb, ha időben cseréled ki a tárcsákat, mielőtt túl késő lenne.
A lánc ellenőrzése
A kerékpár karbantartása közé sorolnám a lánc ellenőrzését egy egyszerű láncmérővel. Ez jelezni fogja, hogy a lánc még használható vagy megérett a cserére. A kopott lánccal való tekerés előbb-utóbb tönkreteszi a kazettát, legrosszabb esetben pedig a hajtóművet.4. Részletesebb kerékpár karbantartás
Ez a karbantartás ajánlott szezononként legalább egyszer. Természetesen ez attól függ, hogy milyen gyakran és milyen körülmények között tekersz a kerékpároddal.
Rugós felfüggesztések,teleszkópos nyeregcsövek
Ha gyakran és különösen kedvezőtlen körülmények között tekersz, akkor a rugós felfüggesztést és a teleszkópos nyeregcsövet szervizelni kell. Mivel ez a cikk kezdőknek szól, ezért ezt a folyamatot érdemes szakszervizre bízni. Ha azonban jártas vagy a szervizelésben, magad is elvégezheted a szervizelést - de a felfüggesztés nagyon sok alkatrészből áll. Nagyon óvatosan végezd ezt a műveletet, esetleg egy tapasztaltabb emberrel együtt, nehogy tönkretedd a drága alkatrészeket.A fej- és középcsapágy karbantartása
Ha a középcsapágyad kattog, vagy egy ideje már nem tisztítottad ki, akkor érdemes elvégezni a kenését. A hajtókart le kell szerelned, ellenőrizni kell a középcsapágy állapotát, meg kell tisztítanod, meg kell kenned és újra össze kell szerelned. Ez nem túl bonyolult folyamat, és pénzt takaríthatsz meg a szervizeléssel. Ismét használj vazelint a kenéshez. A fejcsapágy tisztítása szintén nem bonyolult folyamat, kenéséhez ismét vazelinre lesz szükséged.Önts tömítőanyagot a tubelessbe
A belső nélküli rendszerek tömítőanyaggal működnek. Ez a folyadék idővel kiszárad, ezért szükség esetén mindenképpen tölts utána. Szezononként legalább kétszer ellenőrizd a tömítőanyag állapotát (hacsak nem cseréled gyakrabban a külső gumit). Egy egyszerű tipp, vedd a kezedbe a kereket, és rázd meg. Ha még mindig "lötyög" a folyadék, akkor még bőven maradt benne tömítőanyag.